Reetta Näätänen (MuM, HumK)
työskentelee Tampere Filharmonian klarinetistina (2001-) ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian väitöskirjatutkijana (2022-) sekä toimii vakituisesti TampereRaw-nykymusiikkiyhtyeessä ja duokokoonpanossa kanteletaiteilija Eva Alkulan kanssa. Näätänen opiskeli Helsingin Yliopistossa Itä-Aasian tutkimusta (1994–2001) pääaineenaan Japanin kulttuuri ja kieli sekä Sibelius-Akatemiassa klarinetin soittoa esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa (1997–2003). Hän on aina tuntenut vetovoimaa erityisesti Itä-Aasian kulttuureja kohtaan, ja muusikon urallaan havainnut, että Aasian kulttuurit inspiroivat usein myös säveltäjiä. Näätäsen tutkimus käsittelee kulttuurisen tiedostamisen tarpeellisuutta erityisesti länsimaisen nykytaidemusiikin kentällä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, onko nykymusiikissa vielä havaittavissa orientalismia sekä jäänteitä kolonialistisesta ajattelutavasta, kun hyödynnetään vieraita, kaukaisia kulttuureja. Kuinka esiintyjä voisi lisätä kulttuurien välisen epätasa-arvon havaitsemista ja kulttuurisensitiivisyyttä omalla taustatyöllään esitettävän musiikin suhteen?