FD Kaj Ahlsved
FD Kaj Ahlsved är forskare, musikkritiker och musikpedagog affilierad med Åbo Akademi ämnet musikvetenskap. I sin doktorsavhandling (2017) studerade han musikanvändning i idrottskontexter (boboll, fotboll och ishockey) med fokus på ljudlandskap, identitet och dramaturgi. Han är ofta anlitad föredragshållare för en allmän publik och sakkunnig i media och har lång erfarenhet av att verka som musikkritiker och kolumnist. Han är också utbildad lärare i klassisk gitarr och har haft många olika pedagogiska och administrativa uppdrag inom både grundläggande konstundervisning och yrkesutbildning i musik.
Ahlsved är grundande medlem i Forskningsföreningen Suoni rf och för närvarande engagerad i forskningsprojekt Musikforskare i samhället: Aktivistisk musikforskning för främjande av social rättvisa där han i ett eget delprojekt studerar idrottsföreningars sång- och musikkultur ur ett jämlikhets och medborgarperspektiv (ca 1875–1939). Våren 2021 erhöll han Kungl. Gustav Adolf Akademiens Bernadottestipendium och verkade som gästforskare vid Umeå universitet (etnologi) 2021-2023.
Publikationer
Personlig hemsida
Twitter
texter på webbtidningen Toiminta Soi:
På 1890-talet var intresset för cykling stort i Finland. Intresset avspeglades även i musikkulturen eftersom det började komponeras musik med cykeltema. Endast en liten del av den musiken har getts ut kommersiellt i Finland. Kaj Ahlsved har grävt i arkiven och genom ett samarbete med musiker levandegjort musiken så som den finns nertecknad i version för hornensemble i Finlands armés stämböcker. Hur lät ”cykelmusiken”, vem komponerade den och varför?
I sitt inledande anförande vid Bothnia Classics medieseminarium talade Kaj Ahlsved om musikkritikens roll i samhället och dess osäkra framtid. Anförandet publiceras nu på uppmaning av organisatören.
Om man idag besöker idrottsevenemang är det mer eller mindre självklart att de innefattar musik. Men redan de första idrotts- och gymnastikföreningarna som grundades på 1870-talet använde musik på sina offentliga uppvisningar. Ofta var det hornseptetter – den tidens ”dj” – som spelade och musik bidrog till att rama in idrotten som en samhällsförändrande kraft. Vilken musik spelade man, hur utvecklades uppvisningskulturen och hur lät det första musikstycket komponerat för en idrottsförening i Finland?
Som en del av forsknings- och bokprojektet Kiekkokansa (Red. Heiskanen & Salmi 2014) gjorde bl.a. Kaj Ahlsved och Susanna Välimäki fältarbete på herrarnas ishockey-VM i Minsk i maj 2014.
Med anledning av den rådande situationen i Belarus (Vitryssland) och att landet våren 2021 (tillsammans med Lettland) ska stå värd för ishockey-VM för herra återpubliceras nu den reflekterande text som Ahlsved skrev kort efter hemkomsten från VM.
Parhaillaan tehdään valmisteluja tämän ja ensi vuoden aikana järjestettävään kahteen suomenruotsalaiseen laulutapahtumaan: lasten ja nuorten musiikkitapahtuma Skolmusik 2020 Pietarsaaressa sekä lähinnä aikuisille harrastajille suunnattuun perinteikkäikseen 25. suomenruotsalaiseen soitto- ja laulujuhlaan, joka järjestetään Helsingissä vuonna 2021.
Jag och mina forskarkolleger i Forskningsföreningen Suoni rf är mycket stolta och glada över att ha inbjudits medverka i den paneldiskussion om musiken som samhällskraft som Nordiska ministerrådet arrangerar i samband med det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur i Eskilstuna 7–9 februari 2019. Folk och kultur är en mötesplats för nytänkande diskussioner med fokus på konsten och kulturens roll som motor i ett hållbart och inkluderande samhälle.